sobota 22. listopadu 2008

Muslimové - opomíjené etnikum?

Veškeré problémy na Srí Lance bývají viděny skrze konflikt dvou nejpočetnější etnických skupin, Sinhálců a Tamilů. Tento blog se ve všech svých článcích tímto konfliktem zabývá. Na ostrově je však třetí vysoce početná etnická skupina – Muslimové. K Islámu se na ostrově hlásí tzv. Maurové (označení Maur je však nepřesné, vzniklo po příchodu Portugalců na ostrov pro které byl každý Muslim Maurem), kteří mluví Tamilštinou - je jich 7,9 %. Dalšími vyznavači Koránu jsou Malajci, kterých je na ostrově kolem 1 %. Jak se ke konfliktu staví toto náboženské etnikum, kterou ze stran konfliktu podporuji a jak ho konflikt ovlivňuje? Jsou Muslimové jakousi třetí sílou čekající na příležitost k uplatnění svých požadavků a možným „problémovým“ etnikem?

Pohled do historie

První Muslimové na Srí Lanku přišli ze západní Asie, konkrétně se na ostrov dostali díky objevným cestám arabských obchodníku, jenž hledali obchodní cestu do Číny v 9. a 10. století. Srí Lanka byla součástí této obchodní trasy. První zmínky o přítomnosti Muslimů jsou ze 7. století. Srílanští Mauři (muslimové arabského původu) přišli na ostrov ze syrského města Aleppoa. Muslimská přítomnost se systematicky rozšiřovala po přístavech jihozápadního pobřeží Asie.

Muslimové byli na ostrově bez problému přijatí narozdíl od přístavů v jiných zemích, přes které vedla obchodní cesta do Číny. V jiných zemích museli ke svým arabským jménům přijmout jména místní.

V dnešní době Muslimové ve městě Kandyan v Centrální provincii používají stále arabská jména, jen s tím rozdílem, že pro úřední účely mají i jméno sinhálské.

Ve 13. století s úpadkem Bagdádu, převzali obchod v Indickém oceánu indičtí muslimové a další indická centra. Hindští obchodnici však již necestovali, naopak využívali muslimských obchodních lodí a obchodních center, která byla vybudovaná podél celého pobřeží Indického subkontinentu.

Jako druhá vlna příhodu Muslimů na Srí Lanku, bývá označován příchod potomků dřívějších arabských obchodníků z jižní Indie. Zde se postupně mísili s místními tamilskými obyvateli (smíšená manželství). Začali používat tamilštiny, jako svého jazyka a vzniklo písmo zvané arabská tamilština (Arabic Tamil). Toto písmo bylo do sinhálštiny přeloženo teprve nedávno. Jelikož byl Korán napsán tímto písmem v tamilštině, tak si dodnes si Muslimové na ostrově zachovali tento jazyk, jako svou mateřštinu.

Většina Muslimů (Maurů) na Srí Lance tedy mluví tamilštinou, jelikož byla tamilština vždy používaná obchodníky v pobřežním obchodu v Indickém oceánu, ale pro potřeby obchodu používali i sinhálštiny a později i angličtiny. Výrazná většina Muslimů na ostrově tedy, krom své mateřské tamilštiny, používá i další jazyky.

Muslimští obchodnici byli u sinhálských králů oblíbení, jelikož jejich obchody měli pro Cejlon ekonomický a politický přínos. Král jím dal ochranu a povolení k usazení se na ostrově. Společně s místními se postavili i prvnímu evropskému národu Portugalcům, kteří kolonizovali jako první Cejlon. S dalšími kolonizátory (Nizozemci, Brity) se Muslimové ukázali jako skupina, která byla hybnou silou pokroku a obchodu. Jejich typickou vlastnosti bylo to, že se s každým snažili vycházet v zájmu dobrých obchodní vztahů.

Mezi mlýnskými kameny.

V současnosti je muslimské etnikum rozmístěno po celém ostrově, což je pro něj problém, protože i když tvoří 8 % populace, není koncentrováno do jednoho místa, jako například Tamilové. V žádné provincii nemá nadpoloviční většinu.

Na sporných územích o která bojuje LTTE s vládními jednotkami, bývají muslimové farmáři či rybáři, žijící v malých vesnicích daleko od ochrany vládních sil. Jsou to potomci nejchudších „Mauru“, kteří byli před čtyřmi stoletími přemístění Portugalci do těchto končin a dnes jsou zapletení v zápase o „tamilský Ílam“. Ve městech bývají Muslimové obchodníci.

Po propuknutí otevřeného konfliktu mezi Sinhálci a Tamily byli muslimové jakousi neutrální stranou uprostřed občanského konfliktu. Zpočátku si Tamilové mysleli, že tamilštinou mluvící Maurové podpoří jejích snahy o nezávislost, když však ze strany Mauru vycítili rezervovanost a dokonce i jejich podporu vládě, stali se pro ně Maurové nepřáteli.

V okamžiku, kdy Tamilové „etnicky vyčistili“ severní provincii od Sinhálců, pustili se do „čištění“ provincie od Muslimského obyvatelstva. Muslimská podpora vládě Srí Lanky se jim tedy nevyplatila. Jejich podpora má však prozaické ekonomické důvody, protože obchod nejlépe vzkvétá v míru.

První velký útoky na Maury se odehrály v srpnu 1990, kdy při dvou incidentech bylo více než 230 Muslimů zmasakrováno při modlitbách. Po tomto útoku bylo Maurům dáno ultimátum, buď se stáhnou z provincii ovládaných Tamily, nebo budou zabití. Tato hrozba se týkala 100 000 obyvatelů, kteří byli nucení opustit své domovy a strádat v uprchlických táborech na území ovládaném vládou. Další útoky LTTE byly namířeny na muslimské rybáře, a také se LTTE zaměřilo na únosy obchodních lodí patřících muslimským obchodníkům, za které požadovali výkupné. Muslimští vůdci na útoky odpověděli vyslovením požadavku na autonomii v regiónu, v případě toho, že by byla uznána nezávislost tamilského Ílamu, chtěli zůstat autonomní oblastí Srí Lanky.

Toto nepřátelství vůči Muslimům zvedlo hlasy po vyhlášení Džihádu proti Tamilům. Podpora byla hledána u ostatních muslimských zemí. Muslimská velmoc v regionu - Pákistán však s Džihádem vůči Tamilům nesouhlasila, jelikož využívala Tamilů jako „spojenců“ v boji proti Indii, v období let 1987 – 1990, kdy Indie vyslala do oblasti mírové jednotky (IPKF).

Muslimové Srí Lanky se tedy žádné „spřátelené“ pomoci nedočkali, navíc je vlastní vláda využívala jako barieru mezi Sinhálci a Tamily. Bylo vyzbrojeno a vycvičeno 500 muslimských můžů, kteří hlídkovali společně s vládními vojsky na územích s početnou muslimskou komunitou, v rizikových oblastech země.

Nejednotnost muslimské reprezentace.

V roce 1981 vznikl Muslimský Kongres Srí Lanky (Sri Lanka Muslim Congress – SLMC), tato politická strana měla reprezentovat zájmy muslimů. Stranu vedl pevnou rukou charismatický Mohammad Hussein Muhammad Ashraff. Po jeho smrti v roce 2000, kdy byla sestřelena helikoptéra která ho přepravovala, se tato strana rozdrolila na tři frakce, které neměly jednotný názor na směřování. Absence jednotné a silné politické reprezentace měla za následek ztráty důvěryhodnosti tohoto politického subjektu v rámci domácí, ale i mezinárodní politické scény.

V roce 2002 se představitelé Muslimů s nedůvěrou dívali na mírové rozhovory mezi LTTE a vládou, obávali se totiž toho, že ve snaze najít východisko z letitého konfliktu se na muslimskou komunitu na ostrově zapomene. Následný vývoj ji pak dal zapravdu, když jejich požadavek na účast muslimského zástupce na mírových jednáních nebyl brán vážně jak ze strany LTTE a vlády, tak ze strany mezinárodního společenství.

Hrozba radikalismu?

Pocit přehlížení a zklamání z nerespektování muslimských požadavků, by se časem mohl změnit z pasivního odporu na odpor aktivní, zvláště u mladých Muslimů. Také roztříštěnost vedení SLMC je nebezpečným podhoubím pro politické boje, které mohou vést k vytváření ozbrojených frakcí, které se budou snažit uchopit moc do svých rukou silovými prostředky a těžko soudit, jaký směr poté dá vítězná frakce celému SLMC.

V současnosti je část Muslimů ozbrojena a vytváří malé polovojenské skupiny – tyto skupiny však představují v době probíhajícího vojenského konfliktu vládních jednotek s LTTE jen malé bezpečnostní riziko, většinou tyto skupiny bojují proti LTTE. Otázkou však je co se stane, až se vláda vypořádá s LTTE? Vztah Muslimové x Tamilové je na bodu mrazu. Vládu sice podporují, ale frustrace z přehlížení se může negativné projevit na budoucí spolupráci.

KOMENTÁŘ
Muslimové na Srí Lance jsou opomíjeným etnikem. Ačkoliv se narodili jako občané Srí Lanky a žijí jako občané Srí Lanky, na jejich postavení a názor v rámci probíhající války se jich nikdo neptá. Tvoří sice jen menšinu, ale jejich počet není až tak zanedbatelný. Krom toho, jak již bylo uvedeno v analýze, nemají svoje dané území, jako např. Tamilové, kde by mohli žit nerušeně, bez strachu z války. Právě naopak.
Již v minulosti zažili útlak ze strany Tamilů, kdy museli opustit své domovy a byli vysídleni. Nebylo tedy divu, že se definitivně připojili na stranu vlády. Možná je k tomu vedl jejich obchodní duch, ale hlavní roli podle mého názoru sehrál hlavně strach. Strach z Tamilů, kteří je nenávidí. Muslimové tedy nabídli vládě podporu a očekávali, že vláda nenechá jejich etnikum napospas osudu. Bohužel, vláda si z jejich vojáků udělala jakési nárazníkové pásmo a je samotné odsunula do pozadí, jako nedůležitou menšinu na ostrově. Co je horší, stejně se zachovaly i mezinárodní společenství. Muslimům teď nezbývá nic jiného než čekat a hlavně doufat, že se k nim vláda neotočí zády a neposlouží jako tzv. "nezbytné" oběti války.
Muslimové nenávidí Tamily, a tak vláda Srí Lanky zatím může počítat, a počítá s jejich podporou. Pokud ale nezmění svůj postoj, tedy MY vládnoucí Sinhálci a VY obyčejná menšina? Lehce by se mohlo stát, že další menšinové etnikum na Srí Lance by začalo bojovat za svá práva.

KOMENTÁŘ 2
Situace Muslimů na ostrově je komplikovaná, zdánlivě „klamou tělem“ – mluví Tamilštinou, ale Tamily se necítí být, místo toho podporují vládu, ale Sinhálci je berou jako určitý druh Tamilů, tedy sympatiemi k nim neoplývají.
Pokud vláda a většina obyvatel nepřehodnotí svůj postoj k této menšině, mohli by se v budoucnu dočkat nepříjemného překvapení v podobě radikalismu ze strany muslimského obyvatelstva. Přitom ještě není nic ztraceno, vláda se vůči Muslimům, zatím, nedopustila nějaké velké křivdy a většinovou společnost Sinhálců s Muslimy pojí společné nepřátelství vůči radikálním Tamilům, hlavně těch z LTTE. Na těchto vratkých základech by se dala stavět budoucí lepší spolupráce.
I když mi Sinhálci jakožto majorita nepřipadají zrovna tolerantní, mají možnost složit reparát ve vztahu majority k minoritě. Pokud i tentokrát selžou, tak se občanské války na ostrově jen tak nezbaví a to klidně na mnoho let.

Zdroje:

FILIPSKÝ, J., et al. Dějiny Bangladéše, Bhútánu, Malediv, Nepálu, Pákistánu a Srí Lanky. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2003. 472 s. ISBN 80-7106-647-8

SRI LANKA: Two Unhealthy Political Developments - Part II – Rise in Muslim Discontent – Update No. 137 [online]. 2008 [cit. 22.11.2008]. <http://www.southasiaanalysis.org/notes5/note440.html>.

Government Patronage to Islamism in Sri Lanka- Danger To Regional Security? [online]. 2008 [cit. 22.11.2008]. <http://www.southasiaanalysis.org/papers26/paper2580.html>.

The Muslims and Sri Lanka [online]. 2008 [cit. 22.11.2008]. <http://www.missionislam.com/knowledge/srilanka.htm>.

Thousands trapped in Wanni need urgent shelters - AI [online]. 2008 [cit. 22.11.2008]. <http://www.slmuslims.com/index.php/200811192493/Local-News/Thousands-trapped-in-Wanni-need-urgent-shelters-AI.php>.

Tensions in Palliyagodalla [online]. 2008 [cit. 22.11.2008]. <http://lankamuslims.com/index.php?option=com_content&task=view&id=25&Itemid=63>.

A pioneering leader [online]. 2008 [cit. 22.11.2008]. <http://www.hinduonnet.com/fline/fl1720/17201260.htm>.

1 komentář:

Aleš řekl(a)...

Dobrý den,
Vaše analýza je v pořádku. Dobře jste zvolili téma. Zamyslete se,zda-li je Muslim nebo muslim. Pěkný den. A.O.